עדכון מ- 2024
המלצות המשטרה והחלטת היועמ"ש מנדלבליט בעניין ביבי – תיקי 1000 ו- 2000
כידוע, המשטרה המליצה והיועמ"ש הממשלה החליט בזמנו, להעמיד לדין את ראש הממשלה. בתיק 1000, בסעיף קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים בגין קבלת מתנות (סיגרים, שמפניה, בגדים ותכשיטים וכו') במשך עשור, מארנון מילצ'ן בשווי של 750,000 ₪ ומתנות מאיש העסקים ג'יימס פאקר שווי 250,000 ₪. בתמורה, פעל נתניהו לטובת מילצ'ן בנסיון לקדם חוק שיאריך פטור ממס לתושבים החוזרים מחו"ל, מ- 10 שנות פטור, ל- 20 שנה; סיוע בחידוש הויזה של מילצ'ן בארה"ב וכן פעולות לטובת עסקיו של מילצ'ן בישראל.
לגבי תיק 2000, הומלץ להעמידו לדין בגין בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים. נטען כי ראש הממשלה שוחח עם ארנון מוזס, הבעלים והמו"ל של ידיעות אחרונות, על צמצום התפוצה של עיתון ישראל היום, ותמיכה בחוק ישראל היום, שלפיו יאסר להפיץ את העיתון בחינם. בתמורה, מוזס היה אמור לדאוג לסיקור אוהד יותר על ראש הממשלה.
בספר דברים בתורה, פרשת שופטים, פרק טז, נאמר: שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם מִשְׁפַּט-צֶדֶק .לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד, כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.
מה ניתן ללמוד מהמלים- "כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים"?
רש"י מפרש ע"פ המכילתא שזה מופנה לדיין: יְעַוֵּר פִּקְחִים - אפילו חכם בתורה ונוטל שוחד, סוף שתטרוף דעתו עליו וישתכח תלמודו ויכהה מאור עיניו. דִּבְרֵי צַדִּיקִים - דברים המצודקים, משפטי אמת.
זה עונה על שאלה אפשרית: איך יתכן שאדם חכם ומנוסה כראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוודאי מכיר את האיסור בחוק על קבלת שוחד והיה אמור להיזהר מאוד שלא להיכשל בעבירה חמורה כל כך על החוק, בכל זאת, לכאורה, ועל פי המלצות המשטרה, קיבל שוחד ונתן תמורה, במשך שנים רבות. הוא לא חשב על האפשרות שהדברים יתגלו והוא יהיה צפוי לצרות.
אותו הדבר עם תיק 2000, שלכאורה הוא מזימה משותפת של "תו וקח" פסול ועבירה על החוק בין שלטון לאחד ממובילי הדעה החשובים במדינה. איך לא חששו לתוצאות החמורות של השיחות, באם יתגלו?
לפי פירוש רש"י, ע"פ מדרש מכילתא, אכן הרצון לקבל את היתרונות הצפויים, משני הצדדים, יכול להעביר אנשים חכמים ומנוסים על דעתם, (ראינו בעבר את אהוד אולמרט ובכירים נוספים שהורשעו בקבלת שוחד בתיק הולילנד. מקבלי השוחד למעשה מעלימים את מחסומי הזהירות שלהם – "סוף שתטרוף דעתו עליו וישתכח תלמודו ויכהה מאור עיניו".
האם איסור קבלת שוחד בתורה מכוון רק לשופטים או לכל נושא תפקיד?
כתוב במדרש ספרי לפסוק: "ולא תקח שוחד' - אין צריך לומר לזכות את החייב ולחייב את הזכאי (שהם אסורים מפאת הטיית הדין), אלא אפילו לזכות את הזכאי ולחייב את החייב , אסור לקחת שוחד. וכפי שכתב רש"י: ולא תקח שחד, (ע"פ מדרש ספרי), "אפילו לשפוט צדק".
לפי ההלכה, (חושן משפט, ט, א), אסור כמובן לכל נושא תפקיד ציבורי, לקבל שוחד, לא רק לשופטים.
ניתן להוסיף שאסור לקבל שוחד גם אם המקבל לא התכוון או לא לקח לכיסו, אלא העביר את כספי השוחד למטרה הראויה לדעתו. דוגמה לכך היא הרשעתו של ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי ב- 2014 בפרשת הולילנד, למרות שהוכח שהעביר את כספי השוחד לארגון "יד שרה", להשאלה או מכירה של ציוד רפואי, שהקים ועמד בראשו.
אף שבתורה מוצג איסור שוחד כאיסור על המקבל בלבד, הרחיבו חז"ל איסור זה גם לנותן, בבחינת "לפני עיוור לא תיתן מכשול". (מבוסס על ערך ב- ויקיפדיה).
מה העונש על קבלת שוחד לפי התורה ולפי החוק הישראלי?
ע"פ ההלכה, על מקבל השוחד להחזיר לנותן, את כספי השוחד שקיבל. למרות שאינו נושא עונש נוסף, כמובן שגם לאחר החזר כספי השוחד, בכל זאת עבר בכך על איסור חמור.
בחוק העונשין בישראל, סעיפים 290 - 291, נקבע כי: עובד הציבור הלוקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו, דינו – מאסר עשר שנים או קנס שהוא אחד מאלה, הגבוה מביניהם:
(1) פי חמישה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4), (226,000 ₪, נכון לשנת 2010), ואם נעברה העבירה על ידי תאגיד – פי עשרה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4);
(2) פי ארבעה משווי טובת ההנאה שהשיג או שהתכוון להשיג על ידי העבירה.
(ב) בסעיף זה, "עובד הציבור" - לרבות עובד של תאגיד המספק שירות לציבור.
נותן שוחד לעובד הציבור כהגדרתו בסעיף 290(ב) בעד פעולה הקשורה בתפקידו, דינו – מאסר שבע שנים או קנס כאמור בסעיף 290(א).